Lagt på hushave24.dk den 29-01-2016 af Thomas
$(document).ready(function() { $("a.oembed").oembed(null,{ includeHandle: false, maxWidth: 428, maxHeight: 328 }); });
Morten AUBO og hans team fejrer 15 års jubilæum på Vævervej i Aulum, og slår endnu en salgsrekord – med vanlig vestjysk beskedenhed.Reaktionerne var præget af skepsis og panderynker, da den lige knap 22-årige Morten Elkjær Pedersen, sammen med en kompagnon, i 2001 købte Aulum Køkkencenter på Vævervej i Aulum, midt mellem Herning og Holstebro.
”Mine forældre var bekymrede og vennerne rystede på hovedet. Dér røg børneopsparingen jo. Jeg måtte ud og stifte gæld, og havde næsten aldrig fri”, smiler han.
I begyndelsen var ”Morten-AUBO”, som han i dag kaldes, ret alene om at se potentialet i de 125 kvadratmeter salgslokale med et lille udvalg af skabe i en lille by som Aulum, dér hvor det hele begyndte.
Men det vendte hurtigt.
Efter et års tid var lånet til opstarten betalt tilbage, i 2008 tidoblede butikken sit salgsareal og i år modtager ”AUBO Køkken & Bad i Aulum” for 12. gang leverandørens pris som ”største danske forhandler”. Ikke en eneste gang i løbet af de 15 år har butikken haft røde tal på bundlinjen, og på nettet modtager den gode service masser af ros fra de mange tilfredse kunder – fra hele landet.
Ligner ikke en chef
Kompagnonen og Morten blev i 2012 enige om at ophøre samarbejdet, og i dag er Morten alene ved roret.
AUBOs stifter Jens B. Bertelsen udtaler med et smil ”Morten og hans folk sælger forrygende og får så godt som ingen reklamationer”.
Men selv om ”Morten-AUBO” er stolt af sit øgenavn, sin butik og især af de mange tilfredse kunder, nægter han at tage æren for det.
”Jeg er en slider. Men uden andres hjælp havde jeg aldrig klaret det,” siger han med henvisning til fabrikken lige ovre på den anden side af vejen, familien, kunderne, netværket og ikke mindst medarbejderes utrættelige opbakning.
”Udenforstående gætter sjældent på, at det er mig, der er chefen. For hos os tager alle ansvar, og brænder for opgaverne”, siger han.
Hellere sige nej end love for meget
I den 1.200 kvm. store butik leder butikschef Lars Bak slagets gang i hverdagen, mens montør Preben Armose, der har været med helt fra starten, finder en praktisk løsning på de fleste udfordringer. ”Blæksprutten” Tina Leander Poulsgaard tegner drømmekøkkener - og sælger Peer Østrup-Kristensen går rundt som et levende bevis på, at køkkenbutikken i Aulum ikke er nogen helt almindelig arbejdsplads.
Peer Østrup-Kristensen var egentlig kunde i butikken, men blev så begejstret for samarbejdet med ”Morten-AUBOs” dreamteam, at han begyndte at bombardere butikken med jobansøgninger. For et års tid siden fik han endelig hul igennem, og sagde glad sit gode job op.
”At ansætte Peer var lidt et sats. Også for os. For han havde nul branchekendskab. Mange ting kunne være gået galt, men han er en kæmpe gevinst”, siger Morten Elkjær Pedersen, der selv laver lidt af det hele, og sørger for flow i arbejdsopgaverne; alle skal have nok at lave og ingen for meget. Den balance er livsvigtig, understreger han:
”Hvis vi bliver for grådige og tager for mange opgaver ind, risikerer vi at skuffe vores kunder. Det må aldrig ske. Hellere sige pænt og ordentligt nej end love guld og grønne skove. Vores kunder skal være tilfredse. Både under og efter den proces, vi er involveret i,” siger han.
”Det er på samme tid nøglen til gensalg til de samme kunder – og nøglen til værdifulde anbefalinger af os som køkken-, bad- og garderobeleverandør”, siger Morten Elkjær Pedersen
Jubilæet fejres med en reception 29. januar 2016 og Åbent Hus med masser af gode tilbud i weekenden 6.-7. februar begge dage kl. 10-15.
BOX:
På Trustpilot skriver AUBOs kunder bl.a.:
* Personalets hjælpsomhed: Søde, imødekommende og lette at få kontakt med. Også efter handlen, når alt er betalt.
* Indretningsmulighederne: Elementerne er af høj kvalitet i et bredt sortiment med mange fede features og gode hårde-hvidevare-tilbud oveni, skriver kunderne.
* Handlekraft: Alle kunder bør have tegninger indenfor tre dage. Hvis det ikke kan lade sig gøre, skal de have klar besked om tidshorisonten.
* Lyttende vejledning: Problemer bliver løst og kundens ønsker hørt. Her er sælgeren aldrig bedrevidende.
* Aftaler, der holder. Alt leveres og opsættes til aftalt tid.